Ettevõtlus

Sõnastik

Arvestusraamat – ledger
Hajusraamat – distributed ledger
Kaeve – mining
Krüptoraha –  cryptocurrency
Krüptovara – cryptoasset
Lepingumonitor – smart contract
Leppeprotokoll – agreement protocol
Loaline hajusraamat – permissioned ledger
Loatu hajusraamat – permissionless ledger
Nakamoto konsensus – Nakamoto consensus
Panusetõendus – proof of stake
Plokiahel – block-chain
Töötõendus – proof of work

Allikas: Krüptograafiliste algoritmide elutsükli uuring

Mis on DLT?

DLT – Distributed Ledger Technology ehk eestikeeli hajusraamatu tehnoloogiad. Peamine ja kõige levinum tehnoloogia on siin loata plokiahel koos kaeve ja töötõendiga, mis on kasutusel nii bitcoin’is, Ethereumis, Dashis ja paljudes teistes krüptorahades ja tokenisüsteemides. Kuid kaevele ja töötõendile on ka alternatiiv, panusetõend (POS – Proof of Stake), mis pole küll veel niivõrd levinud, kuid mis on oluliselt energiasäästlikkum viis konsensust tagada. Lisaks on olemas ka plokiahela vabad hajusraamatud, millest enamus põhinevad täna DAG (Directed Acrylic Graph) ahelal (ByteballObyte, IOTA). Kui mõelda, millist lahendust oma äri parendamiseks või efektiivsemaks muutmiseks kasutada, tuleks kõigepealt mõelda läbi, kas loata või loaga hajusraamat ja plokiahel ning alustada järgmisest joonisest.

Kas sinu ettevõte vajab plokiahelat või mitte? Selleks võid läbi käia järgmise diagrammi:

Kas sa üldse vajad plokiahelat

Juhend krüptovääringute’i aktsepteerimise seadistamiseks:

1. Valida välja teenusepakkuja ehk maksete protsessor.
Neid on täna päris mitmeid, kõige suuremad on Coinbase, Bitpay ja CoINSPAID. Lisaks on veel väga palju väiksemaid teenusepakkujaid, üks ka meie enda Eesti oma Piixpay.

Aeg: 2h

2. Teenusepaketi valik.
Teenusepakkujate vahel valides tuleb vaadata, millised teenusepakette on võimalik valida kaupmehel ning valida endale sobivaim. Oluline on vaadata hinnastamispoliitikat.

Aeg: 1h

3. Tuleb luua ettevõtte (kaupmehe) konto teenusepakkuja juures:

  • Kõigepealt on vajalik tavapärane registreerimine veebikeskkonnas.
  • Enda isiku verifitseerimine. Selleks on erinevaid meetodeid ja tihti käib see manuaalselt. Vajalikud on ID-kaart või pass ning näiteks kommunaalarve, kinnitamaks elukohta. Verifitseerimisel kasutatakse tihti ka veebikaamera abi, siis käib see kiiremini ja mugavamalt.
  • Enda ettevõtte verifitseerimine. Vajalik ettevõtte olemasolu verifitseerimine (mingisugune arve) ning kinnitus, et tegemist on ettevõtte juhatuse liikmega (b-kaardi koopia näiteks).
  • Ettevõtte konto sidumine pangakontoga. Tuleb sisestada oma kodupanga andmed.

Kõik eelnev võib aega võtta 1-3 päeva kuni nädal, olenevalt dokumentide kinnitamise meetoditest ja konkreetsest teenusepakkujast. Lisaks võivad olla veel erineva kinnituse tugevusega seotud konto tasemed, millel on päeva või kuu limiidid.

Aeg: 1-2h ainult info sisestamine, protsess ise päev kuni nädal.

4. Valida välja vajalikud teenused:

  • nupp internetipoodi
  • kassasüsteemiga seadistamine
  • ja teised võimalused

Kassasüsteemi puhul lihtsam ja teenindajale ebamugavam variant

5. Tuleb keskkonnas konfigureerida oma mobiili-wallet.
Tuleb valida sobib wallet.

Aeg: 10 min

6. Paigaldada oma mobiili-wallet nutitelefonisse ning kasutada nutitelefoni lisaks kassasüsteemile.
Keerulisem ja mugavam variant.

7. Tuleb kassasüsteemi arendajale kätte näidata teenusepakkuja API, et saaks liidestused teha.

Aeg: 5-10 päeva arendustööd, olenevalt kassasüsteemist ja arendajast.